Smartlog v3 » Det Vide Hus » Så langt, så godt!
Opret egen blog | Næste blog »

Det Vide Hus

Gothersgade 113.

Så langt, så godt!

25. Jul 2007 21:24, Det Vide Hus

Så er vi kommet godt i gang med restaurereringen af caféen. Det går langsomt, men sikkert fremad!

Vi har den seneste uges tid haft 1. salen under kærlig, men håndfast behandling. Alt tapet er flået ned, væggene er behandlet, og i morgen kan vi forhåbentlig komme i gang med selve malearbejdet. Nu krydser vi alle tilgængelige lemmer for, at alt går glat, og vi ender med et flot og HVIDT resultat :-)

Men nu til dette indlægs kerne: De første billeder af Det Vide Hus! Jaaah!!!

Det Vide Hus set udefra

Her er det så: Det Vide Hus på Gothersgade. Og så bare lige en gang vand og sæbe, så skal det også nok blive hvidt!

Ja, her er det så; Vores ønskebarn! Lille, charmerende og hmmm MØG beskidt. En 2-3 liter sæbe og lige dele knofedt, så skal det nok funkle flot i sensommersolen.

Indgangen til lastens hule

Stueetagen som den tager sig ud for øjeblikket. Det varer forhåbentlig ikke længe, før den hvide bar er blevet jævnet med jorden og er erstattet af en fræk sag, der er en anelse mere "up to date" :-) Nogen der kender en talentfuld snedker incl. imponerende referenceliste excl. venteliste??? 

Baren der for længst har udtjent sin værnepligt

Need we say more? Kom ut af vores butik!!!

 1. salen

Og her har vi så den halvnøgne 1. sal, hvor abstraktmaler Peter Dalsgaard lægger sidste hånd på værket "Spartelmasse in pluralis".

 Et dametoliet og en fransk altan

Og dagens sidste billede: Den resterende del af 1. salen. Næsten en skam man ikke kan se den smukke orange farve på dametoilettet - det må bliver næste gang!

Det var første visuelle rundtur i Det Vide Hus. Vi kan jo sammen bede for fremskridt, når vi kigger indenfor næste gang.

 

Kommentarer

  1. Jesper
    25. Jul 2007 22:05
    1

    Puha! Been there, done that and got the t-shirt... Jeg vil ud over at ønske jer begge to alt muligt held og lykke, lige komme med et par formanende råd...!
    1. Behold mindst ét fuldtidsjob, og sørg for at det job kan betale de faste udgifter i jeres hjem, så I ikke skal trække penge ud af cafeen, mere end højst nødvendigt...
    2. Jeg betalte 70.000,- for revisorhjælp i 8 måneder. Det er ALT for dyrt. Find en regnskabskyndig person, der for et mindre beløb vil tage sig af den daglige bogføring. Gerne en der passer flere regnskaber for mindre erhvervsdrivende. Jeg havde en pensioneret regnskabschef til sidst, og det var bare toppen! Man KAN IKKE arbejde 14 - 16 timer, og så holde styr på alle papirene samtidig...
    3. Sørg for at få nogle klare regler og rutiner med papirer og datoer for aflevering af momsafregninger, håndtering af fakturaer og betaling af regninger.
    4. Ansæt så LIDT personale som muligt. Gå ikke ud og søg hele personalet på én gang. I drukner i problemer. Ansæt ingen før I selv er kommet 120% ind i alle rutiner omkring driften.
    5. Anskaf INTET via leasing. Det lyder billigt og besnærende. Men det er en fælde uden lige. Jeg sidder pt. med 2 leasingkontrakter på til sammen 80.000,-. Apparaterne er afleveret, men pengene skal betales alligevel. Køb i stedet brugt - det er billigere, og meget bedre. Nyt er for dyrt, det vil dræne jeres opstartspenge. Loppefund er tit både mere charmerende/specielle, og så giver det stedet karakter og stil...
    6. Brug KUN kassekredit i en begrænset periode, men behold den som buffer for sæsonudsving. Som en tommelfingerregel, skal der være en kassekredit på 150.000 for hver omsat million (15%) for at korrigere for sæsonudsving.
    7. Sørg for at tage hygiejnekursus unaset om I har en uddannelse indenfor fødevarer i forvejden. Dels er hele egenkontrolprogrammet inkluderet, og dels er det ingen skade til at få genopfrisket de forskellige genopvarmnings- og nedkølingstemperature og tider...
    8. Køb KUN noget nyt udstyr, når I overhovedet ikke kan undvære det. De fleste vil gerne have noget lækkert grej, men køber man ind hos grossisterne, kommer man af med KASSEN, og det gør ingen forskel for kunden.
    9. Markedsføring er godt, men 80% af cafékunder er strøgkunder. Så det er bedre at opbygge et godt ry, der går fra mund til mund, og resulterer i stamkunder, end at hælde 100.000,- ud på smarte annoncer...
    10. Fritid for sig og arbejde for sig. Lad være at drik på jobbet. Overhovedet...!
    11. Varelager er penge der er brugt, men ikke tjent ind igen. Hav så lidt som muligt på lager. Køb i stedet frisk ind hver dag.
    12. Lad være at falde for fristelsen til at ville "skyde" alle. Man kan ikke gøre alle tilfredse. Lav det I kan gøre godt, og begræns menukortet allermest muligt. Hellere lidt godt, end en masse halvdårligt. Det giver også mindre spild, mindre varelager og friskere varer. Og i sidste ende gladere kunder...
    13. Som en tommelfingerregle, kan I gange alle råvarerpriser med ca. 6, og så har I udsalgsprisen. Sammenlign derefter med jeres nærmeste konkurrenter, og se om I er prismæssigt og kvalitetsmæssigt sammenlignelige... Men hav en en enkelt billigret, som kan være med til at trække læsset sidst på måneden...

    Jeg håber I kan bruge mine råd til et eller andet, så har mine lommesmerter da ikke været helt forgæves. Hvis I har spørgsmål, er i velkomne til at maile mig på jhh@os.dk..

    Mvh Jesper

  2. Tanja
    26. Jul 2007 19:40
    2

    Hej Jesper,

    Tusind tak for dine fabelagtigt gode råd - de er jo guld værd!!
    Det er virkelig pænt af dig at guide os på vej i iværksætterjunglen. Er ked af at høre, at din egen historie ikke endte lykkeligt. Hvad var det for en café du havde? Lå den i Kbh? bare nysgerrig :-)

    Kig forbi til en latte en dag, når vi engang får åbnet biksen!

    De bedste hilsner,
    Tanja

  3. Jesper
    27. Jul 2007 17:09
    3

    Hej Tanja! Nej, så langt fra Kbh. som man næsten kan komme... Ærø! Masser af turister i 6 uger hvert år. LIdt på skuldrene (yderperioderne) og INTET at lave hele vinteren. Det kan dræbe selv den stærkeste iværksættersjæl. Vi mistede et sted mellem 750.000 og en million i direkte tab, og tabt arbejdsfortjeneste. De eneste der tjente penge på os var advokaterne og vores ansatte.
    Jeg håber for alt i verden at I har en bedre beliggenhed, og et bedre koncept. Og hvem ved, måske kommer jeg forbi en dag, og siger hej...!

  4. Tanja
    29. Jul 2007 15:26
    4

    Auw, den lyder slem!! Vore beliggenhed kunne næsten ikke være bedre, så den kan vi i´hvertfald ikke gi' skylden, hvis det ikke løber rundt.

    Jeg håber, at lykken snart vender, og du får gang i et nyt, spændende projekt!

    Vi ses måske på Gothersgade engang ved lejlighed.

  5. Ann & Flemming Quist
    1. Aug 2007 22:23
    5

    Hej Tanja og Claus.

    Stort tillykke skal lyde på vegne af alle kaffetørstige udenlandsdanskere syd for Sahara. Jeg (Flemming) lover hermed højt og helligt, at jeg vil sende en pose kærligt ristede bønner fra hvert kaffeproducerende land, som jeg besøger i Afrika indenfor de næste par år. Til gengæld forventer Ann, Christopher og jeg også at få serveret den mest eksotiske kop kaffe, der kan opdrives i København næste gang vi besøger hovedstaden.

    Ann, Flemming og CQ.
    (Dakar - Silkeborg).

  6. Claus og Tanja
    2. Aug 2007 09:54
    6

    Hej Ann og Flemming,

    Tusind tak for Jeres hilsen. Det er eddermame en deal!!! :-)

    Vi ser meget frem til at modtage kaffe fra det eksotiske syd, og lover lige så højt og helligt, at I vil få serveret al den kaffe, I overhovedet orker at kaste i svælget - ristet, brygget og serveret med dybfølt kærlighed!!!

    Ha' det rigtigt godt og pas på hinanden i Afrikas land.

    Vi ses forhåbentlig snart på Det Vide Hus.

    Knus fra Claus og Tanja

  7. Claus og Tanja
    2. Aug 2007 10:04
    7

    Og hov, I er jo også online!!! Vildt spændende blog I har!! Der må vi da vist hellere følge lidt med. Nu får vi jo nok ikke selv tid til at stikke udenlands i de kommende mange måneder, så fantastisk med lidt virtuel inspiration.